Suunto/iQniter – max puls korrekt?2019-02-09T19:52:53+00:00

Suunto/iQniter – er min max puls rigtig?

Er min max. puls rigtig?????
Din max puls afhænger KUN af din alder og dine gener. Den påvirkes ikke af din aktuelle form.
Der findes flere formler, som beregner den teoretiske max puls.
1. 220 minus alderen for mænd og 225 minus alderen for kvinder.
2. 210 minus halvdelen af alderen for mænd og 215 minus halvdelen af alderen for kvinder.
3. 208 minus (0,7 gange alderen)
Max pulsen kan kun findes ved at løbe på et løbebånd – ophængt i seler fra loftet- og iført iltmaske. Det foregår under lægekontrol, hvor man løber indtil man falder om ved total udmattelse/besvimelse. Pulsen måles få sekunder herefter og er lig med din max puls. Dette bruges kun af eliteidrætsudøvere.
Hvordan finder jeg så min max puls???
Udregn max pulsen efter formel nr. 2. Kør en cykeltime med dit Suunto/iQniter pulsbælte indstillet med den udregnede puls.
1. Når timen er ovre, kontrollér da dit gennemsnit. Det skal helst ligge mellem 78 og 80%. Timen skal vare ca. 60 minutter(ca. 10 min opvarmning-ca. 40 min program-ca. 10 min nedkøling). Hvis computeren stoppes inden nedkøling(50-55 min), så vil din % ligge ca. 2% højere – altså ml. 80 – 82%.
2. I løbet af timen vil du ikke kunne kæmpe dig over ca. 92-93% af din max puls. Rød zone starter ved 90%, hvilket ca. er lig med syregrænsen. Du kan kun ligge over 90% i få min. Du skal her føle at dine muskler brænder og du virkelig kæmper for at være i rød.
3. I løbet af en time vil din totale tid i rød zone kun være få minutter og i hvert fald mindre end 10 min. Hovedparten af en time vil foregå i gul og orange zone.
Hvis du ligger over de nævnte grænser i et eller flere af ovenstående 3 punkter, så skal din max puls hæves.
Du snyder KUN dig selv ved at bruge en lavere max puls.
Lad instruktøren hjælpe dig med at finde den rigtige puls.
Hvis du har oprettet en profil på my.iqniter.com, så kan du selv rette din max.puls.
Vedrørende oprettelse af profil, se under overskriften Suunto/iQniter pulstræning.